Preskočiť na hlavný obsah

Vianoce v Stredozemi



Vo Vreckanoch bolo opäť rušno. K Bilbovi totiž dorazil Gandalf Šedý, aby mu poradil vo výbere vianočného darčeka pre Froda. Navrhuje mu jeho zlatý prsteň, ale starý Bilbo o tom nechce ani počuť. „Je môj, ja som ho našiel, prečo by som ho mal niekomu dávať?“ oborí sa na čarodejníka. Keď mu poďakuje za radu a vyprevadí von, konečne mu to dopne - dá mu vrece Starého Tobyho.

Mnoho míľ južne od kraja, za Hmlistými horami v Lóriene, má lady Galadriel iný problém. Celý deň kráča okolo svojho zrkadla s nutkaním pozrieť sa, čo pod vianočným mallornom tohto roku objaví. Celeborn jej ako vždy nič neprezradil, ale kto jej robí najväčšie starosti, je jej zať. Nech je Elrond známy čímkoľvek, dobrý vkus to asi nebude...

Aj v neďalekom Isengarde prebiehajú prípravy na Vianoce. Saruman Biely spisuje zoznam hostí: Théoden, Théodred, Éomer, Radagast, Gandalf, Saur, Elrond... Tu začína uvažovať, že by sa mu vo veži zišla nejaká pomocná ruka, alebo hneď niekoľko. Ako každý rok, aj tento má však Saruman aj inú dilemu - kúpiť živý, alebo umelý stromček? Napokon sa rozhodne pre enta - živého.

Medzitým prichádza Gandalf do Roklinky, aby s miestnymi vianočnými elfmi pripravil darčeky pre stredozemské deti. Elrondovi navrhne, že by mohol Aragornovi opraviť ten starý meč, čo mu leží na polici. Zakiaľ sa o tom dohadujú, prichádza do Roklinky Radagast Hnedý, aby mu na Vianoce požičal svoje sane.

Aj Biele mesto žije v očakávaní Vianoc. Správca Denethor si tak k sebe zavolá svojich dvoch synov, aby sa Boromira spýtal, aký darček si tohto roku pod Biely stromček želá. Potom pošle Faramira do prdele.

Dokonca i do Mordoru sa po dlhom čase vrátil vianočný duch a prípravy doslova burácajú v každom jeho kúte. Veľké oko však má v darčeku, ktorý si želá, už dlhé roky jasno, a tak sa rozhodne svojou troškou prispieť k vianočnej atmosfére a vyšle prsteňové prízraky preoblečené za koledníkov, aby s radostnou novinou na perách prešli každý kút Stredozeme. Poprípade mu môžu priniesť prvé, čo im frkne do nosa. 

Medzitým kráča pustinami nehostinného severu Chodec, keď tu zrazu sa pri ňom pristaví záprah ťahaný vianočnými králikmi. Starca s dlhou bradou v červenom kabáte však už predtým videl. „Ja ťa poznám,“ hovorí, „ty si Gandalf!“
Starec mu venuje krátky pohľad, pousmeje sa a hovorí: „Áno, Gandalf, tak ma kedysi volali. Gandalf Šedý. Teraz som Gandalf Červený...“

Komentáre

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Ako stvoriť uveriteľný fiktívny svet - 1. časť - Prostredie

ÚVOD   Po mnohých rokoch písania svojho fantazijného románu, som si uvedomil dva fakty. Prvým je, že píšem už akosi dlho. Keď som však začal bádať po tom, koľko to trvalo známym autorom žánrovo porovnateľnej literatúry, dostal som sa k zaujímavým číslam. Napríklad už vtedy skúsený George R. R. Martin písal prvý diel série The Song of Ice and Fire (Pieseň ľadu a ohňa), teda nám všetkým dnes už známu Hru o tróny, takmer päť rokov. Medzi vydaním štvrtého a piateho dielu ich pritom ubehlo ešte o jeden viac. R. Scott Bakker, autor série The Second Apocalypse (Druhá apokalypsa), na svojej prvotine začal pracovať počas svojho vysokoškolského štúdia v 80. rokoch a k písaniu sa vrátil na začiatku nového milénia. Prvá časť napokon vyšla v roku 2004. Patrick Rothfuss písal Meno vetra sedem rokov a Tolkien svojho Pána prsteňov celých dvanásť a ďalšie tri roky trvalo, kým si bol kvalitou svojej práce natoľko istý, že podľahol súr...

Koncepcia mágie

Prítomnosť nadprirodzených prvkov zrejme najviac vymedzuje fantazijnú literatúru voči iným žánrom. Často stačí, aby sa v  historickom románe objavili známky mágie alebo nejaký démon a razom sa z neho stáva historická fantasy . Nečudo napríklad, že mnohí čitatelia bývajú po prečítaní Hry o tróny zmätení, keďže nadprirodzené prvky sa objavia len na niekoľkých miestach v úvode a závere knihy. Tá tak pripomína viac historický epos, ktorý sa iba odohráva sa vo vymyslených reáliách. Zrejme aj to je dôvod, prečo si našla toľkých priaznivcov aj v radoch „nefanúšikov“ tradičnej fantastiky. Aj tu však v pokračovaniach prichádzame čoraz viac do kontaktu s čarami. Hlavným rozdielom oproti bežným fantazijným dielam je u Martina práve narábanie s nadprirodzeným. Kým bežný autor nasúka do každej kapitoly „čarodejov vrhajúcich ohnivé gule“, pretože má pocit, že bez nich by to jednoducho nebola fantasy, Martin vytvoril svet, v ktorom h...

Ako stvoriť uveriteľný fiktívny svet - 5. časť - Draky

Súsošie drakov na fontáne v bulharskej Varne „So comes snow after fire, and even dragons have their endings.” J. R. R. Tolkien Zrejme nenájdeme mýtického tvora, ktorý by sa vo fantastike objavoval častejšie než draky. Jej súčasťou sú rovnako pevne, ako sú súčasťou mýtov a kultúr naprieč všetkými kontinentmi, v ktorých sa vyskytujú v rôznych podobách a s rozličnými menami. Nečudo teda, že väčšina autorov fantazijnej literatúry ich chce mať aj vo svojich svetoch a bez nich príde mnohým tento žáner akýsi chudobnejší a neúplný. Nič na tom nemenia ani vyjadrenia autorov ako Patrick Rothfuss , ktorého som spomínal v predošlej časti. Na druhej strane je však na mieste otázka, čo ešte môžu draky fantastike dať. Z pohľadu čitateľa preto môže táto problematika vyznieť podobne ako neustále sa opakujúci a stále menej zaujímaví elfovia či trpaslíci. Na rozdiel od nich však majú autori pri drakoch ďaleko viac zdrojov, ktorými sa m...