Preskočiť na hlavný obsah

Recenzie



George R. R. Martin: Rytier Siedmich kráľovstiev


 G. R. R. Martin sa už pred rokmi rozhodol obohatiť vtedy ešte len vznikajúcu ságu Pieseň ľadu a ohňa o sériu prequelových noviel, ktoré by tvorili svoj vlastný, menší príbeh, dejovo predbiehajúci udalosti z Piesne o celé dekády.






 R. Scott Bakker: Princ ničeho - Tisícerá myšlenka

Bakker stvril trilógiu, ktorá nielenže nekĺže po povrchu fantastiky, ale, čo je dôležitejšie, zabára sa do podstaty fungovania sveta a je jedno, či toho mýtického z jeho príbehu, alebo toho, v ktorom žijeme.





R. Scott Bakker: Princ ničeho - Válečný prorok


Válečný prorok je vydareným pokračovaním trilógie, ktorá prináša nový vietor do tradičnej „tolkienovskej“ fantastiky. Je to hutné, filozofické dielo, s neokukanými a hlavne uveriteľnými a do hĺbky prepracovanými postavami a hlavne s napínavou až deprimujúcou atmosférou svätej vojny. Celá recenzia tu.







Juraj Červenák: Strážcovia Varadína

Strážcovia Varadína sú veľmi príjemným spestrením slovenskej románovej scény, pravdou je však i to, že im predsa len čosi chýba. Celá recenzia tu.










R. Scott Bakker: Princ ničeho - První přichází tma

Bakkerove romány rozhodne nie sú jednými z tých, ktoré prídu na trh a stane sa z nich hit. Minimálne v našich končinách o nich vie málokto. Osobne si však myslím, že je to len ticho pre búrkou podobné tomu, ktoré tu bolo pred seriálovou Hrou o tróny. Celá recenzia tu.







Skyrim

TES nikdy nechcel byť sériou priamo konkurujúcou hardcorovému Diablu, naopak, vždy sa snažil raziť si cestu dobre vyvážených RPG prístupných širokému spektru hráčov. A to sa mu darí aj so zatiaľ posledným prírastkom do série. Zjednodušene by sme mohli povedať, že Skyrim drží v rukách tri silné tromfy – rozsiahly, otvorený a prepracovaný svet, draky a modérsku komunitu. Celá recenzia tu.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Koncepcia mágie

Prítomnosť nadprirodzených prvkov zrejme najviac vymedzuje fantazijnú literatúru voči iným žánrom. Často stačí, aby sa v  historickom románe objavili známky mágie alebo nejaký démon a razom sa z neho stáva historická fantasy . Nečudo napríklad, že mnohí čitatelia bývajú po prečítaní Hry o tróny zmätení, keďže nadprirodzené prvky sa objavia len na niekoľkých miestach v úvode a závere knihy. Tá tak pripomína viac historický epos, ktorý sa iba odohráva sa vo vymyslených reáliách. Zrejme aj to je dôvod, prečo si našla toľkých priaznivcov aj v radoch „nefanúšikov“ tradičnej fantastiky. Aj tu však v pokračovaniach prichádzame čoraz viac do kontaktu s čarami. Hlavným rozdielom oproti bežným fantazijným dielam je u Martina práve narábanie s nadprirodzeným. Kým bežný autor nasúka do každej kapitoly „čarodejov vrhajúcich ohnivé gule“, pretože má pocit, že bez nich by to jednoducho nebola fantasy, Martin vytvoril svet, v ktorom h...

Ako stvoriť uveriteľný fiktívny svet - 1. časť - Prostredie

ÚVOD   Po mnohých rokoch písania svojho fantazijného románu, som si uvedomil dva fakty. Prvým je, že píšem už akosi dlho. Keď som však začal bádať po tom, koľko to trvalo známym autorom žánrovo porovnateľnej literatúry, dostal som sa k zaujímavým číslam. Napríklad už vtedy skúsený George R. R. Martin písal prvý diel série The Song of Ice and Fire (Pieseň ľadu a ohňa), teda nám všetkým dnes už známu Hru o tróny, takmer päť rokov. Medzi vydaním štvrtého a piateho dielu ich pritom ubehlo ešte o jeden viac. R. Scott Bakker, autor série The Second Apocalypse (Druhá apokalypsa), na svojej prvotine začal pracovať počas svojho vysokoškolského štúdia v 80. rokoch a k písaniu sa vrátil na začiatku nového milénia. Prvá časť napokon vyšla v roku 2004. Patrick Rothfuss písal Meno vetra sedem rokov a Tolkien svojho Pána prsteňov celých dvanásť a ďalšie tri roky trvalo, kým si bol kvalitou svojej práce natoľko istý, že podľahol súr...

Ako stvoriť uveriteľný fiktívny svet - 5. časť - Draky

Súsošie drakov na fontáne v bulharskej Varne „So comes snow after fire, and even dragons have their endings.” J. R. R. Tolkien Zrejme nenájdeme mýtického tvora, ktorý by sa vo fantastike objavoval častejšie než draky. Jej súčasťou sú rovnako pevne, ako sú súčasťou mýtov a kultúr naprieč všetkými kontinentmi, v ktorých sa vyskytujú v rôznych podobách a s rozličnými menami. Nečudo teda, že väčšina autorov fantazijnej literatúry ich chce mať aj vo svojich svetoch a bez nich príde mnohým tento žáner akýsi chudobnejší a neúplný. Nič na tom nemenia ani vyjadrenia autorov ako Patrick Rothfuss , ktorého som spomínal v predošlej časti. Na druhej strane je však na mieste otázka, čo ešte môžu draky fantastike dať. Z pohľadu čitateľa preto môže táto problematika vyznieť podobne ako neustále sa opakujúci a stále menej zaujímaví elfovia či trpaslíci. Na rozdiel od nich však majú autori pri drakoch ďaleko viac zdrojov, ktorými sa m...